کودک

عروسک پولیشی چیست ؟

عروسک پولیشی چیست؟

عروسک پولیشی

عروسک پولیشی واژه متداول و متاسفانه نادرست در بین دوستدارن و دست اندر کاران این نوع از عروسک است .در حالیکه واژه صحیح پلاشی plushy  است , پلاشی به معنی مخملی و پرزدار , نوع جنس پارچه به کار رفته در ساخت این نوع از عروسک هاست . عروسک های پلاشی در برخی ا کشورها با نام stuufed toy  به عروسکهای پر شده نیز شناخته میشوند .

عروسک های پلاشی برگرفته و وابسته به صنایع نساجی میباشند که بیشتر با الیاف نرم نظیر کرک ها و پرزها گاها پنبه مصنوعی و حتی دانه های یونولیت  و .. پر میشوند. الیافی که برای پر کردن عروسک استفاده میشوند از اهمیت بالایی در تعیین کیفیت این نوع از عروسک ها برخوردارند .
الیاف پنبه ای و یا پشمی :
این نوع الیاف به دلیل ساختار متخلل قابلیت جذب آب و رطوبت را دارند از همین رو محیط مناسب برای رشد و تکثیر باکتریها و قارچها و سایر عوامل بیماریزا و حساسیت زا میشوند . بو گرفتن پس از شستشو و تجمع و گوله شدن الیاف نیز از دیگر معایب الیاف طبیعی است .
الیاف مصنوعی پلی استر :
الیاف پلی استر مناسبترین الیاف حجمی برای پر کردن عروسک های پولیشی است وزن کم و خاصیت فنری بودن از نشانه های بارز و ظاهری این الیاف است . الیاف پلی استر بدلیل ساختار ملکولی منسجم و یک شکل ,رطوبت و آب را جذب نمیکنند و به همین دلیل به سرعت خشک میشوند و محیط مغذی و مناسب برای رشد باکتریها بوجود نمی آورند . عروسک های پر شده با الیاف پلی استر و پلی اکریل نایلونی (ویسکوز) قابل شستشو و بدون حساسیت میباشند .
چگونه عروسک های پر شده باالیاف پلی استر را از سایرموارد را تشخیص دهیم ؟
به پیروی از توضیخات سطر های بالا مناسبترین الیاف برای پر کردن عروسک ها الیاف پلی استر فنری میباشند که تفاوت ظاهری عروسک های پر شده با این مواد شکل منظم و موجه متناسب با طراحی عروسک در کنار وزن بسیار پایین است . الیاف پلی استر بدلیل اشکال فنری قابلیت اشغال حجم بیشتری نسبت به سایر الیاف دارند و همچنین حفظ حالت حتی در صورت تحت فشار بودن در زمان های زیاد را نیز دارند . الیاف پشمی , پنبه , پارچه های دم قیچی , الیاف بامبو و .. مواد مناسب برای پر کردن عروسک های نیستند ولی گاهی بدلیل صرفه اقتصادی ویا در دسترس نبودن الیاف مناسب از آنها استفاده میشود .

عروسکهای پولیشی به نامهای دیگری نیز معروف میباشند از قبیل  : plush toy  و  snuggies toy و cuddly toys

عروسک های پلاشی نرم تا از هر نوع پارچه کرک دار نرم و حوله ای پارچه های پنبه ای و کتانی ساخته شده اند عروسک های پلاشی یا عروسکهای پولیشی با طرحهای مختلف نظیر اشکال حیوانات و نوزادان انسان  شخصیت های کارتونی و ..

اولین عروسک های پولیشی که در سطح تولید کارخانه ای تولید شدند در کشور آلمان در سال ۱۸۸۰ ساخته شدند . و به دنبال این کار کمپانی  Ithaca kittty  دوازده سال بعد عروسک های پویشی با شخصیت حیوانات را در آمریکا طراحی و تولید و روانه بازار کرد .

در سال ۱۹۰۳ شخصی بنام ریچارد استیف Richard steif  عروسک  پولیشی خرس را طراحی کرد,تدی با چهره های بامزه و خنده دار و الیاف نرم به سرعت جای خودش رو در بین بچه باز کرد تبدیل به علاقه مندی کودکان و بزرگسالان شد . همین روند طراحان و سازندگان این نوع از اسباب بازیها رو تشویق به تلاش بیشتر کرد .

در همین ایام موریس میچتوم morris michtom )   خرسهای تدی (teddy bear  را ساخت و دنیارو تحت تاثیر این محصول قرار داد .

امروزه عروسک های پارچه ای و پولیشی زیادی با موضوعات مختلف تولید شده اند . امروزه به جرات میتوان گفت دختر بچه ای که یکی ازین عروسکهارو نداشته باشد و یا علاقه ای بهشون نداشته باشه وجود نداره .

طراحان و تولید کنندگان عروسکهای پولیشی امروزه موضوعات عروسکها رو به دسته بندیهای مختلفی از قبیل شخصیتهای کارتونی عروسک های ولنتاین عروسک های دکوری عروسکهای آویز با حالات خوابیده و ایستاده و نشسته و یا آویز تقسیم کرده اند .

عروسک در سایز های بسیار بزرگ و یا بسیار کوچک تقریبا در بیشتر  مکانهای زندگی  و یا حتی در اتومبیلها ما  نیز وجود دارند . چهره های پاک و معصوم و بعضا کمدی با پارچه های مخملی رنگارنگ حس بسیار لطیف و زیبایی به انسان میدهند و کمتر کسی میتواند نسبت به حس آنها بی توجه باشد .

عروسکهای خاص با موضوع ترسناک و یا عروسک های سخنگو و هوشمند از دسته بندیها جدید این نع از اسباب بازی ها میباشند .

در روز ولنتاین یا به عبارتی روز عشاق مرسوم به هدیه دادن عروسک است عروسک خرس بزرگ و یا خرس ها زوج و گاها حیوان مربوط به سال عروسک های متداول ولنتاین میباشد

تحقیقات توسط آگاهان به مسایل مربوط به کودکان و خردسالان نشان داده که عروسکها همدم و مونس بسیار خوبی برای عزیزان ما میشوند و جنبه و تاثیرات روانی بسیار مثبتی در شکل گیری عواطف و احساسات انها میتوانند باشد . عروسک های شخصیت کارتونی نقش بسزایی در احساسات  عواطف کودک علاقه مند به شخصیت است .

عروسک  های پولیشی مخصوص و مطوف به سن خاص و یا جنسیت خاصی نمیباشد و جنبه عاطفی ان طیف گستر ده ای از جمعیت را در بر میگیرد  .

 

 

 

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “عروسک پولیشی چیست ؟

  1. تویلند گفت:

    به نظر من نکات خوبی مورد توجه و اشاره قرار گرفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.