کودک

تاریخچه ساخت فیگور های اسباب بازی

فیگور شخصیت کارتونی

فیگور شخصیت کارتونی

تاریخچه ساخت فیگور های بازی

فیگور و یا عبارتی ادمکهای ژست گرفته معمولا از جنس مواد پلاستیکی ساخته شده اند و  برگرفته شده از شخصیتهای فیلمها و سریالها و  کتابهای مصور کمیک , داستانهای کودکانه ,بازیهای کامپیوتری  ویا برنامه های تلویزیونی میباشند .

بر اساس تحقیقات به عمل اومده در کشور سوئد فیگور های بازی اولیه ,آدمکهایی با ویژگیهای بدنی عضلانی و ورزشی و بر اساس شخصیتهای جنگی با هدف جلب نظر پسر بچه ها ساخته شدند  .

فیگور های اولیه عروسکهایی بودن که وجه تمایز انها با عروسکهای دخترانه شکل و فرم خشن چهره های پسرانه پسند بودند و در عین حال برچسب اسباب بازی همواره با انها بوده است

فیگور  برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ توسط شخصی بنام هاسبرو اختراع شد . هاسبرو اولین بار فیگور هایی بنام G.I joe  برای پسر بجه هایی که دوست داشتن عروسک بازی کنند ساخت و سپس با همکاری کمپانی بنام rosko  این محصول را با نام تجاری johny hero  در ۱۹۶۵ به بازار عرضه کرد .

G.I joe  تم نظامی داشت واندازه ان  در حدود ۱۱٫۵ اینچ در حدود ۳۰ سانت  بود . لباسها قابل تعویض از مشخصات بارز G.I joe بود .

جانی هیرو بزودی بازار گسترده ای پیدا کرد و به تولید انبوه رسید . جانی هیرو با لباسهای متفاوت تنوع خوبی ایجاد کرد  . مدتی نگذشت که که کشور های دیگر نیز اقدام به طراحی و تولید نمودند که از این جمله میتوان به پالیوتی و تاکارا در انگلستان و ژاپن اشاره کرد  . تاکارا زیر نظر هاسبرو تولید و فروش G.I joe  رو عهده دار بود  .بدنه فیگور ها معمولا از جنس موم و پلاستیک و سر از جنس کروم بود  .

در سال ۱۹۷۱ شرکت mego  شروع به تولید و انتشار کتابهای مصور marvel , DC  کرد و سوپر هیرو را خلق نمود . در پس از این ماجرا فیگور ساز ها به تکاپو افتادند و از شخضیتهای مصور سوپر هیرو اقدام به سخت فیگور های شخصیت کردند و خبر فروش میلیون دلاری انها به سرعت به همه جای دنیا رسید  .

اینبار دیگر فیگور ها فقط برای کودکان تولید نشده بودند بلکه اینبار نظر کلکسیونر (جمع اوری کنندگان ) فیگور را نیز جلب کرده بودند  .

Mego  متوقف نشد و با انگیزه بیشتر به سمت ساخت شخصیتهای جنگ ستارگان رفت  و این صنعت رو تبدیل به یک صنعت پولساز پس از سینما نمود .

در سال های ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۰ صنعت ساخت فیگور همچنان بر پیشرفت خود در ضمینه فیگور های کارتونی می افزود و در سال ۲۰۰۰ پیدایش شرکتهایی از قبیل macfarlane , palisades, neca   سمت سوی فیگور ها رو اندکی تغییر داد .

عصر شکوفایی و محبوب شدن قهرمانان ورزشی و پیدایش رشته های مهیج ورزشی انان را بر این داشت تا اقدام به ساخت فیگور شخضیتهای ورزشی کنند .  و فصل جدیدی از صنعت فیگور سازی در جهان را رقم زدنند .

جمع اوری و تحقیق : ایران تویلند

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.