کودک

یونیکورن افسانه ای یا اسب تک شاخ

یونیکورن یا اسب تک شاخ

نام موجودی اساطیری و افسانه در فرهنگ ایران، اروپای کهن و قرون وسطی است. با اینحال اسب تک شاخ در اساطیر دیگر فرهنگ‌ها نیز دیده شده‌است
تک‌شاخ موجودی افسانه ای به شکل اسب با یک شاخ روی سر است. بر پایه افسانه‌ها، تک شاخ‌ها را نمی‌توان به آسانی شکار کرد زیرا بسیار چابک و علاوه بر قدرت دوندگی زیاد در برخی از افسانه ها قابلیت پرواز را نیز دارند .
یونیکورن ها دوستی با زنان و دختران را به مردان ترجیح می‌دهند . البته بعضی گویند که آن‌ها فقط توسط زنان رام می‌شوند در افسانه ها آمده است مردانی که به اسب تک شاخ علاقه دارند دچار اختلالات جنسی اند. اسب‌های تک شاخ در کشور اتلانتیس وجود دارد؛ که برخی از آنها به کشور آمریکا وارد شده‌است
مشخصات ظاهری
اسب تک شاخ اسبی سفید و زیبا با یال‌های بلند است که در افسانه‌های اکثر نقاط اروپا از آن یاد شده‌است. این موجود تخیلی بدنی به شکل اسب و شاخی در بالای سر خود دارد که غالباً به شکل مارپیچ است. تک شاخ‌ها در ابتدای بچگی بودنشان طلایی رنگند و پس از آن در سیر بلوغ به رنگ نقره‌ای در می‌آیند و بعد از بلوغ کامل سفید رنگ می‌شوند.
آن‌ها عموماً از اسب‌های عادی لاغرتر ولی قد بلند ترو کشیده ترند.
تک شاخ ها بر باور های قدیمی بوی شیرین مانندی میدهند و بسیار گرم و لطیف هستند.
ریشه تصور تک شاخ‌ها

ریشه اصلی تولد این موجود افسانه مشخص نیست. بعضی می‌گویند که این افسانه از یونان نشات می‌گیرد اما به خاطر گستردگی داستان‌هایی با شخصیت تک شاخ در کل اروپا و به خصوص شمال اروپا نمی‌توان آن را کاملاً جز اساطیر یونان نام برد.

این احتمال نیز می‌رود که افسانه تک‌شاخ از شبه‌نهنگ تک‌شاخ، گونه‌ای نهنگ ساکن آب‌های قطب شمال، سرچشمه گرفته باشد
ریشه تک شاخ کنونی
تندیسی از تک‌شاخ در ایرلند

تک شاخ‌های کنونی با تک شاخ‌های افسانه‌های گذشته اروپا بسیار متفاوت است. تک شاخ‌های سفید و بزرگی که شاخی چند متری بر سر داشتند و صورتشان کمی گرد تر از اسب بود در طول زمان دستخوش تغییراتی شدند که آن‌ها را به صورت اسبی سفید و لاغر با شاخی مارپیچ و کوتاه و یال‌های بلند درآورد.

ریشه این تک شاخ‌های کنونی هم مشخص شده نیست اما گمان می‌رود این تک شاخ از دانمارک و اسکاندیناوی ریشه می‌گیرد.

در افسانه‌های عامیانه روسی تک‌شاخی وجود دارد به نام ایندریک که نام ایندریک نیز از واژه روسی ادینوروگ گرفته شده که معنای تک‌شاخ می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.