کودک

روز ولنتاین روز مقدس و باستانی

هدیه ولنتاین

 

ولنتاین روز مقدس و روز باستانی در فرهنگ های قیمی و متمدن

۱۴ فوریه در فرهنگ مسیحی و مطابق با فرهنگ مدرن غربی روز ولنتاین و یا عبارتی دیگر روز ابراز عشق نام گرفته است .

سابقه تاریخی روز ولنتاین برمیگردد به جشنی که به افتخار قدیس والنتین در کلیسای کاتولیک  برگزار میشود . و این سنت از سنت های روم باستان و مسیحیت می باشد .

این ابراز عشق معمولا با فرستادن کارت والنتین یا خرید هدیه هایی مانند گل سرخ , شکلات وعروسک انجام میشود .

تاریخ دقیق و موثق ولنتاین در دسترس نیست و آنچه که امروز می دانیم برگرفته از افسانه های قدیم است .

کلیسای کاتولیک بر این باور است که دو قدیس با نام های والنتین و والنتیوس وجود داشته اند که هردو کشته شده اند .

برای همین برای این مناسبت زیبا چندین افسانه وجود دارد

از معتبر ترین این افسانه میتوان به افسانه معروفی که در سده سوم میلادی به وقوع پیوسته اشاره کرد که در دوران فرمانروای   کلودیوس دوم کشیشی بنام والنتین می زیسته است .

کلودیوس اعتقاد داشته که سربازان مجرد از سربازان متاهل دارای زن و فرزند بهتر و شجاعانه تر می جنگند به همین دلیل دستور مبدهد که سربازان حق ازدواج ندارند . در این میان کشیش والنتین که این امر را ظلم بیرحمانه ای میدانست اقدام به عقد مخفیانه سربازان با دختران مورد علاقه شان میکرد .

کلودیوس از موضوع با خبر میشود و کشیش والنتین را به زندان می افکند . کشیشی والنتین که خود عاشق دختر زندان بان شده بود قبل از اعدام نامه ای عاشقانه به دختر میدهد که در پایان ان امضایی بنام والنتبن تو قرار داشت .

و از آن به بعد کارت ولنتاین در روز ولنتاین مورد استفاده قرار میگیرد .

در فرهنگ اروپایی و امریکایی هدیه دادن شکلات نیز در این روز از اهمیت زیادی برخوردار است و در روز ولنتاین تزیین شکلات و حتی پختن امری مهم محسوب میشود .

گل رز قرمز به نشانه عشق وعروسک های خرس کوچک به نشانه پاکی و معصومیت کودکی در این روز مقدس بسیار مرسوم است .

روز عشق در فرهنگ های متمدن دیگری نیز وجود دارد مثلا در فرهنگ چینی و ژاپنی جشن هفت ها وجود دارد که ۵ ژوییه هرسال با نام روز عشق برگزار میشود .

در فرهنگ آذربایجان مطابق با ۳۱ شهریور یعنی اخرین روز تابستان با نام روز عشق شناخته میشود

در فرهنگ ایران باستان نیز دو سالروز مشابه به نامهای جشن مهرگان در ۱۶ ابان که مردم به یکدیگر هدیه میدهند و دیگری ۵ اسفند بنام سپندارمزگان است که در این روز مرد ها به زنهای خود هدیه میدهند .

گروهی نیز وجود دارند که جشن ولنتاین را نوعی مصرف گرایی و تجمل گرایی میدانند و اقدام به کمپین ضد روز ولنتاین کرده اند .

بر اساس اعتقاد این افراد ولنتاین با اهدا هدایای گرانقیمت تبدیل به نوعی تجمل گرایی غیر اجتماعی  شده است که در آن گران بودن هدیه دلالت بر وجود عشق بیشتر دارد .

در ایران از سال ۱۳۸۹ تولید انواع پوستر، بروشور، جعبه و کارت‌های تبلیغاتی با نمادهای قلب، نیم قلب، گل رز قرمز و هر گونه فعالیتی مبنی بر اطلاع‌رسانی در این روز ممنوع است و از سوی مراجع قانونی با واحدهای متخلف برخورد قانونی می‌شود . گروهی دیگر به جای آن جشن اسفند گان  را که برگرفته از آیین‌های ایرانی است و در روز پنجم اسفند (اسفندروز از اسفندماه) برگزار می‌شود، را به جای والنتین پیشنهاد می‌کنند. . اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس  جشن مهرگان  را روز عشق حقیقی و واقعی در فرهنگ ایرانی می‌داند و به نظر وی مردم باید به جای ولنتین این روز را زنده کنند. با این وجود این روز در میان بسیاری از جوانان ایرانی محبوب است و آن را گرامی می‌دارند .

بسته های هدیه یا پکهای هدیه تهیه شده توسط مجموعه ایران تویلند هدایای مناسب و زیبای این روز است که بصور اماده در بسته های مناسب و قیمتهای متعادل قابل ارائه میباشد .

پک هدیه ولنتاین معمولا شامل عروسک ,  شکلات ,گل رز پارچه ای و یا چوبی , باکس و بگ فانتزی و تزیینات داخل آن است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.